• Marie Suková

JAK POSÍLIT ZDRAVÍ V OBDOBÍ KOVU

Období kovu – podzimu je obdobím sklizně. Je načase sklidit to, co jsme vypěstovali, to co si chceme ponechat - uložit a to co neupotřebíme - vyhodit.


Noci jsou chladnější, přichází první podzimní rosa a energie se začínají stahovat do sebe, aby se uchránily před chladnou zimou. Večer se brzy stmívá a vše okolo nás nutí, abychom se kovovým energiím přizpůsobili také a začali postupně uzavírat svoje domovy i svoje těla vůči okolnímu světu. Měli bychom se pomalu zklidňovat a připravovat se na zimní hibernaci.

I když jsou ještě teplejší dny, rána a večery jsou chladné. Už bychom měli mít po ruce náš podzimní kabátek, svetříky a šátky na ochranu krku. Hodně zákeřný může být vítr. Ten totiž umí narušit naši ochranu, kterou máme v kůži a CHLAD pak má volnou cestu do našeho těla. Proti větru si chraňte nejvíce zátylek, tudy vítr nejsnadněji vniká do našeho těla. Proti chladu si zase chraňte chodidla, ruce, nos a uši. Tyhle části těla by vám nikdy neměly prochladnout. Nemusíte rovnou nosit čepici, ale stačí nějaká tlustá vysoká šála, která uši společně s nosem zakryje. Jakmile vám začne být zima od nohou, zahřejte si je a takovým situacím se snažte preventivně vyhýbat. Na ploskách nohou jsou body, které patří k ledvinám a ledviny jsou zdrojem naší životní energie. A protože ledviny chlad rády nemají, chraňte je před ním. Stejně tak si chraňte bedra a nenoste krátké halenky. Nebo si pod halenku vezměte ještě tričko, které zastrčíte do sukně, nebo do kalhot.


 

Energie kovu nám pomáhají posilovat IMUNITU a za 14 dní s příchodem energie Psa tyto energie budeme moct využít opravdu naplno, energie Psa je energie ochrany. A imunita není nic jiného, než ochrana našeho organismu. Ale nic není zadarmo. Abyste mohli využívat benefitů, které nám kov přináší, musíte se podle kovových energií také chovat. Pokud budete doporučené rady dodržovat do konce října, s velkou pravděpodobností se vám podzimní nachlazení a respirační problémy obloukem vyhnou a budete mít silný základ pro náročnou zimu a ještě náročnější začátek jara.

Zopakujeme si tedy, co má kov rád, protože přizpůsobení našeho chování energiím jednotlivých období je velice zásadní v rámci péče o naše zdraví, psychiku a pohodu našeho těla. https://www.4femme.cz/post/kov-a-jak-s-n%C3%ADm-nebojovat

 

Velice důležité teď bude správné DÝCHÁNÍ. Začněte s nějakým jednoduchým dechovým cvičením. Vím, že začátky nejsou jednoduché a já sama jsem s tím měla velký problém. Stejný jako s každodenní meditací. Představa toho, že mi bude pomáhat něco, u čeho vlastně nebudu nic moc dělat a místo toho bych mohla uklidit v koupelně, byla pro mě hodně nepřijatelná. Ale začala jsem malými krůčky a postupně se z nich staly návyky. Pokud budete něco alespoň 21 dní opakovat, tak by se z toho měl stát návyk, který už pak bude jednoduché udržovat.

Mrkněte se třeba na tohle video, u Zuzany se mi moc líbí tón jejího hlasu a vždycky mě dokáže krásně uklidnit:

https://www.youtube.com/watch?v=xVupnWkz3IY

 

Další vlastností kovu je oddělení dobrého od špatného a VYLOUČENÍ toho špatného. Proto, abyste co nejvíce podpořili vaši imunitu, je potřeba opravdu odsekat ze života věci, které vás nějak zatěžují a které v životě nechcete. Stejně tak se zbavte všeho, co nestíháte a nezvládáte dělat kvalitně. Pokud máte deset koníčků a stovky přátel a běháte celý den od čerta k ďáblu, teď si sedněte a nastavte si priority. Kamarádi počkají, koníčky nikam neutečou. Odsekejte vše, co vás vyčerpává, teď je čas na to SÍLY ŠETŘIT.

 

Je velice důležité nastavení RITUÁLŮ, ale prosím, všeho s rozumem. Pokud rituály žádné nemáte, začínejte u jednoho denně. Stát se jím může i čištění zubů. Vědomě k němu tak ale musíte přistupovat. „Teď jdu na svůj rituál – budu si čistit zuby“. Může to trvat dny, nebo týdny, ale jakmile ucítíte, že po tomhle rituálu vnímáte vnitřní klid, máte vyhráno a můžete si ho odškrtnout ze seznamu. Pak můžete přidat další rituál – např. ranní protažení. Nikdy nezačínejte tak, že si nastavíte 10 nových rituálů a budete se snažit je všechny zařadit do života. Tím dosáhnete jen toho, že si je zhnusíte a zablokujete se. Začátky jsou vždy jednoduché a začínají číslem 1, takže i tento začátek by měl takhle vypadat.


 

Nastavte si svůj plán do konce roku, sepište si, co budete chtít ještě zvládnout a co odložíte na příští rok. Kov má rád detail, takže si jednotlivé body rozepište.

 

Každý prvek potřebuje svoji silnou matku. A protože matkou kovu je země a kov je letos opravdu hodně silný, musíme obzvláště na podzim energii země posilovat. (Nejvíce se na stabilitu zaměříme od 7. 12., kdy se budou kovové energie kumulovat a budeme potřebovat opravdu silný pocit bezpečí a pevného zázemí.) Silné energie kovu mohou oslabovat jak náš pocit bezpečí, tak naše fyzické tělo. A proto bychom měli začít postupně hezky PŘIBÍRAT NA VÁZE. Opravdu není čas na diety a na drastické hubnutí. Jen se pěkně zakulacujte a chraňte tak své tělo před chladem. A nebojte, na jaře to zase všechno shodíte 😁

Energie země nemá ráda žádné velké změny, takže pozor na rychlé hurá akce – např. rychlé stěhování apod., raději vyčkejte do jara na energii dřeva.

 

Na podzim už bychom měli mít jablka složená ve sklepě, a i v našem životě bychom měli mít jistotu a ZÁZEMÍ SKLIZENÉ ÚRODY. Neměli bychom příliš rozhazovat (k tomu má roční znamení Krysa silné sklony) , může to vést k narušení vaší stability. Teď bychom měli mít doma pěkně tlustý polštář a to jak na účtu, tak v lednici. A pokud teď nejste úplně finančně ve vatě, tak alespoň lednici udržujte plnou rozmanitosti. A jestli mi nevěříte, zkuste si jednou otevřít lednici plnou a jednou lednici prázdnou zaměřte se na to, jestli se pokaždé dostaví stejný pocit.

 

Doma udělejte opravdu pořádný úklid a vyhoďte vše, co nepoužíváte a co je nefunkční opravte. Tzv. předvánoční úklid by už měl být jen dokrášlení vašeho prostoru.

JEDNODUCHOST by se měla stát součástí vašeho života, v zimě ji budete potřebovat. Takže se snažte nic extrémně neřešit, nechte věci přirozeně plynout a sledujte, kam vás proud řeky donese. Pokud jste celý rok nezaháleli, tak si teď komfort nicnedělání dopřát můžete. Plánujte si jen věci, které můžete stihnout a vždycky myslete na to, že pokud nestihnete např. schůzku v bance, je to pro vás víc stresující než kdyby pobočka z ničeho nic zavřela. Dělejte jen to, na co máte energii, čas a prostor.

 

Protože energie kovu je PROCHLÁDÁNÍ, měli bychom se na podzim pořádně zahřívat a dodávat si do života energii ohně. Zapalujte svíčky, zahřejte se horkou koupelí, sedněte si ke krbu nebo k táboráku, zachumlejte se na gauči do měkké deky, dejte si sklenku červeného vína, vytáhněte ze skříně červené šaty. A hlavně choďte mezi lidi a dělejte si radost.

Energie ohně nám pomůže i ve chvíli, kdy na nás padne smutek. Na podzim je to naprosto normální a jen co se ještě trochu ochladí a obloha se zatáhne, může smutek napadnout nejednoho z nás. Je to v pořádku, smutek si hezky prožijte, pusťte si nějaký smutný film, co vás zaručeně rozbrečí a nechte emoce vyvěrat na povrch. Neschovávejte špatnou náladu před svým okolím, nebojte se říct, že vám není dobře a že cítíte smutek. Je to v pořádku. Pokud by setrvával déle, zařaďte do svého programu procházky na čerstvém vzduchu, hodně doma větrejte, nebo si trochu zacvičte. Přidejte trochu ohně a něco co vás baví a bude vám lépe.

 

K energii kovu patří z orgánů PLÍCE a TLUSTÉ STŘEVO. Každý orgán má své tzv. orgánové hodiny. Je to čas, ve kterém tento orgán pracuje a my bychom mu měli dát prostor pro to, aby mohl pracovat v klidu a zbytečně se nepřetěžoval. Orgánové hodiny plic jsou od 03-05 hodin, v tu dobu by měly mít maximum klidu pro budování imunity. V tuto dobu bychom ještě měli spát. Vstávat bychom měli mezi 05-07 hodinou, kdy přichází orgánové hodiny tlustého střeva a funkce tlustého střeva je vyloučení kalného z těla. V tuto dobu bychom měli jít na velkou a tím maximálně podpoříme fungování těchto dvou orgánů v našem těle.

Oběma orgánům hodně škodí sucho způsobené stresem, nadměrným domácím topením a požíváním kávy, černého čaje nebo kouřením cigaret.

Abychom pak tyto orgány zregenerovali a zbavili přílišného sucha, zařadíme do jídelníčku celozrnnou rýži. Tu si určitě dejte i pokud vás přepadne suchý kašel nebo pokud trpíte zácpou a následně je vaše stolice suchá a tvrdá. Využijte podpory energie země a dejte si celer nebo květák. Dále do jídelníčku zařaďte: pórek, ředkev, cibuli (syrovou), křen, jarní cibulku, z masa nejlépe zvěřinu ale může být i husa nebo krůta, sušené bylinky – anýz, bazalka, pelyněk, saturejka, estragon, kmín, masala, bobkový list, majoránka, hřebíček, oregano, tymián, rozmarýn, pažitka, hořčice, lékořice, kopr, čerstvé bylinky - zázvor, pažitka, kopr a majoránka.

Jak vidíte výběr koření je rozmanitý a můžeme se v kuchyni pořádně vyřádit. Nejlepší způsob, jak posílit naši imunitu, je hodit do hrnce nějaké maso, zeleninu, bylinky a nechat to hodně dlouho vařit. Dlouhým vařením získá jídlo teplou energii, kterou na podzim potřebujeme. Stejně tak si zkuste dělat dlouhé vývary. Hodíte do hrnce maso, zeleninu a bylinky a necháte to 6 hodin probublávat. 😁 Takový vývar teď jezte klidně denně, můžete si ho uvařit klidně na týden dopředu a uchovat v lednici. Skvělou volbou jsou také zeleninové polévky s luštěninami, když budou s kořenovou zeleninou, tak je to úplný TOP.

 

Chuť, která patří k energii kovu je OSTRÁ. Většina pokrmů s ostrou chutí ohřívá náš organismus, takže jsou ideální pro chladné období.

V případě, že budete mít pocit, že jste prochladli, okamžitě zahajte léčbu TEPLÝMI NÁPOJI – např. zázvorový čaj nebo svařené víno. Ty vynutí pocení a chlad vypudí. Tyto teplé nápoje doporučuji pít až do jara, studené nápoje a zmrzlinu byste teď měli z jídelníčku vyškrtnout. Pozor jen na to, že všechny ostré, pálivé pokrmy a nápoje obsahující zázvor nebo alkohol sice zahřívají, ale také rozšiřují cévy a otvírají pokožku okolí. Neměli byste je tedy konzumovat, když víte, že půjdete ven do chladu a pokud je to nevyhnutelné, opravdu pečlivě se ochraňte před zimou teplým oblečením. Pokud to neuděláte, místo hezkého zahřátí, pozvete chlad do vašeho těla, dveře dokořán.

Pálivé koření, zázvor a alkohol můžete používat i při vaření. Vyhněte se jim ale v případě, že máte vysoký tlak a trpíte návaly horka.


Zahřívání našeho těla by vždy mělo probíhat zevnitř. Když budete měsíc pít kolu s ledem, jíst zmrzlinu a budete si myslet, že se stačí pořádně zachumlat do kabátu, nachlazení vás pak asi nemile překvapí. Potraviny, které mají studenou energii se nedoporučují ani na jaře natož pak na podzim. Ani žaludek ani ledviny (centrum naší energie) nemají studené rádo. Tak jim teď dávejme jen teplé. Nejdůležitější jsou teplé snídaně. Pokud máte problém ráno do žaludku něco dostat, vypadá to na nějaký blok v organismu, tělo by mělo být mezi sedmou a devátou ráno připraveno strávit první jídlo a měli byste mít tedy hlad. Pokud ho nemáte, uvařte si alespoň horký čaj nebo zkuste na snídani teplý čistý vývar. Zahřeje vás a dodá vám dostatek energie. Pokud ráno snídáte jogurt, nebo křupky s ledovým mlékem a nedokážete si tohle jídlo odepřít, vypijte alespoň před snídaní sklenici teplé vody nebo čaje. První, co ráno přijde do žaludku by prostě mělo být teplé povahy. Vy taky asi úplně nešílíte radostí, když se sprchujete ve studené vodě ne? Tak přesně tak se cítí váš žaludek.

 

V období podzimu bychom měli jíst hlavně lehce stravitelná jídla – toho docílíme dlouhým vařením a dostatkem koření. Každé jídlo by mělo být zakončeno sladkou tečkou a kávou (nejlépe malou, bez mléka a cukru). Trávení podpoří i malý panáček něčeho tvrdšího. Obecně vše hořké podporuje trávení, takže po těžkém obědě je káva skoro povinností. Uděláte tak svému žaludku obrovskou radost.

 

Kromě kovových orgánů a orgánů země bychom měli zaměřit i na naše játra. Energie kovu jsou extrémně silné a silný kov játra napadá. Pokud budou hodně rozhozená, poznáte to tak, že začnete být hodně přecitlivělí. Všechno vás rozhodí a emoce se ve vás budou střídat jedna za druhou. Nebude daleko ke křiku a pláči. V takové chvíli je kousek od toho, aby energie dřevěných jater napadla zpět energii kovových plic. A máme na suchý kašel a sníženou imunitu zaděláno.

Proto se hodně hýbejte, protahujte, dodržujte pitný režim a když se vám bude chtít křičet, tak prostě křičte.

Představte si, že když pijete příliš alkoholu a vyhledáváte spíše tučná a smažená jídla, je to na podzim pro játra jakoby musely sedět na kovových hřebících a ještě do toho je někdo nutil dělat sedy lehy. No koho by to nenaštvalo? Já bych asi taky křičela. Můžeme jim tedy ulevit a sedy lehy nechat na jaro. Nedoporučovala bych teď ale zařadit extrémní detox bez masa a alkoholu, jako to děláme na jaře, stačí jen jídlo odlehčit a alkohol si dávat s mírou, přece jen se potřebujeme z něčeho začít zakulacovat. 😁

Pokud už máte za sebou nějaký ten půst, můžete nějaké jednodenní oprášit, ale opravdu jen pokud už máte zkušenosti a vaše tělo ví, co to půst je. A půstem nemyslím hladovění, ale den s lehce stravitelným jídlem, většinou bez masa.

 

Cvičení nepřehánějte, ve chvíli, kdy se začnete potit, vyčerpáváte si ledviny (zdroj naší životní energie). Volte tedy raději PROTAHOVÁNÍ nebo procházky.

Dnes toho bylo opravdu hodně, ale věřím, že všechny informace, které jsem vám předala jsou důležité a i kdybyste si vybrali jen jednu věc, tak tím pozitivně posílíte svoje energie a o to jde ❤️.

Krásný podzimní den, a opatrujte se, Marie 😊